Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
23.09.2009 07:10 - Избори 2009 - 23.09.2009 / 13
Автор: aidasv Категория: Други   
Прочетен: 865 Коментари: 0 Гласове:
3

Последна промяна: 23.09.2009 07:18


Новини image 23:55
22.09.09 Б. Борисов: Нямам договорка с Доган автор: Валерия Велева image Снимка: Иван Донов

“Между мен и Доган няма никаква договорка.” Това казва министър-председателят Бойко Борисов пред “Труд”. Премиерът нарече “щуротии” слуховете за някакви тайни ангажименти между него и лидера на ДПС, които от седмица-две вървят из партийните централи. И подчерта, че ГЕРБ ще се ръководи само от законите в страната. “Този, който иска днес да мачкаме Доган, утре на негово място ще е някой друг. Не искам да се върнем на 9 септември 1944 година”, каза още Борисов.

Министър-председателят заяви, че основното изискване на Брюксел към нас е “съкращаване на разходите и балансиран бюджет”.

 

 

Емоции в битката ми за държавата нямам

 

 

С Бойко БОРИСОВ, министър-председател на България, разговаря Валерия Велева

Събота, 10 часа. В първия от четирите почивни дни по случай Независимостта министър-председателят приема екип на “Труд” в дома си в Банкя. Предишния ден се върна от срещата на върха в Брюксел, от летището отиде на икономическия дебат в НДК, организиран от президента, а до късно вечерта проследи и разговорите ни с руснаците за енергийните проекти на България. В програмата му за събота през половин час са наредени срещи с министри: енергийния, финансовия, военния. Тази убийствена динамика Бойко Борисов поддържа вече цяло лято.

- Кое бе най-важното, г-н премиер, в преговорите ни с руската страна по енергийните проекти на България?

- Това са търговски преговори. Важното бе да ги извадим от сферата на политическото говорене. Защото по тези проекти досега фактически нищо не е правено: и за “Южен поток”, и за “Бургас-Александруполис” (освен двата местни референдума), и за АЕЦ “Белене”. Някой знае ли от чий джоб колко пари ще се извадят, от коя банка ще се вземат? Защо толкова години нищо не е придвижено? Искам експертите да ми докажат, че от тези проекти България ще печели, и ги подписвам веднага. Същото важи и за руснаците. Те си знаят техния интерес, но отчитат интереса и на другата страна, когато им го поставиш на масата. Ние това направихме.

- Петър Димитров заяви, че България не бива да се разделя със своите 51% в АЕЦ “Белене”. В интернет пък питат: защо трябва да строим Втора атомна, след като тя ще е на руснаците?

- Защото, първо, там вече са налети милиарди. И още милиард ще са неустойките, ако се откажем. Енергийните проекти провалени от Станишев.

Прави са хората, че най-добре се прави бизнес, когато си сам. Имаш всичко и си прави своя централа като Франция или Америка например. Но като нямаш пари, финансираш с продажба на дялове. Кой ще ти даде иначе подарък. Това е бизнес. И на хората така трябва да им се обясни.

- С колко процента от дела си в АЕЦ “Белене” ще се раздели България?

- Това е въпрос на преговори и с немците, които държат 49%, и които също като нас нямат пари. В бюджета за 2009-а правителството на Станишев не е отделило нито лев, въпреки многото приказки за тези проекти. Това се казва незаинтересованост, “небрежна безстопанственост, “популизъм”, първи и трети копки... Руснаците сега разбират, че през тези години русофилите от БСП просто са експлоатирали българо-руската дружба, без да си мръднат пръста. В бюджета на Руската федерация са били заделени 4 млрд. евро за АЕЦ “Белене”. И ако ги бяхме усвоили, сега нямаше да ни се налага да даваме от процентите си. Затова нека да е ясно - АЕЦ “Белене” като проект е провален от Станишев. Сега трябва да почваме от нулата. И по “Южен поток” са забатачили всичко.

- Върнахте се в петък от срещата на върха в Брюксел и веднага заговорихте за кризата.Колегите ви от ЕС ли ви наплашиха, или ни грози опасност?

- В Брюксел се срещнах и разговарях с лидерите на всички европейски държави. И всички се опасяват, че кризата ще продължи. Затова трябва да предприемем драстични мерки. Ще има съкращения на разходи, на хора.

Защото няма пари! И ако това продължи две-три години, няма да може да се удържи. Слушам много внимателно - всеки иска да му се вдигнат доходите, да му се намери работа в условията на криза. Но кризата е точно това - намаляване на доходите и безработица. И нищо не ни гарантира, че след пролетта ни чакат розови сънища. Комисарят по финансирането на ЕС наблюдава бюджетите на всяка страна. От нас искат да продължаваме да съкращаваме и да правим балансиран бюджет. Ако се справим, може да имаме добър бонус догодина.

- Обявихте, че вашата антикризисна програма е за 9 месеца. Мнозина свързаха това с обещанието на царя да се оправим за 800 дни.

- Е, това вече е прекалено! Ние не сме казали, че след девет месеца кризата си заминава. Ние даваме в следващите три по три, по три месеца какви мерки взимаме. И очакваме в този период евентуално те да дадат резултат. А не че след девет месеца ще се оправим. Това да не е...

- Като бременността.

- Така де! После отчитаме и пак сядаме да мислим какво ще правим, съобразно ситуацията. Затова и мина с добър тон дискусията около доклада за президента на хората от БАН. В Брюксел се приема добре, че България се ръководи от разумни хора, които могат да уеднаквяват политиката на държавата за важните решения.

- Някой каза ли ви в Брюксел да потушите напрежението между вас и президента?

- Там няма кой да ти каже такова нещо. Много са интересни отношенията между лидерите, те си говорят на малки имена.(Смее се - б.а.)

- А към вас как се обръщат?

- Бойко. Радваха ни се много. Като влязох в залата, станаха, ръкопляскаха, че съм се присъединил.

- Искате ли да ви кажа вица, който разпространи агенция Франс прес по повод отиването ви преди десетина дни в Брюксел начело на делегация с българските министри?

- Да.

- Когато всички сте пристигнали, от ЕК се обадили в София и попитали: Бодигардът дойде, кога да чакаме премиера? (Борисов прави гримаса, навежда глава - б.а.). Нали с усмивка приемате тези неща?

- По принцип аз съм по-силен, така по-якичък, не прави лошо впечатление това. Но щом започнахме с вицовете, сега пък аз ще ви разкажа един истински случай. На срещата на премиерите в Гданск г-н Берлускони застана зад мен и започна с педи да ми мери гърба. Разтвори си ръцете и извика на всички в залата: "Ето това е премиер, не е като вас!"

- От тези европейски лидери кой изпитва подчертана симпатия към вас? За тях вие сте явно атрактивна личност.

- Те ме познават отдавна. ЕНП много внимателно си отглежда кадрите. Още като кмет осем пъти бях на срещи на върха, на конгресите на големите партии в Европа, където поименно ме канеха. И сега не е все едно за тях, когато от трибуната например на конгреса на ХДС в Германия г-жа Меркел каже: “Добре дошъл, Бойко!” Те си ме подготвяха. Знаеха за резултатите, знаят ни възможностите и този оптимизъм, който сега има в тях, се дължи на факта, че те виждат и очакват, че аз ще остана верен на това, което съм казал. Като ме видят, прегръщат ме, радват ми се, питат ме: “Как е в България, какво правиш, дай да помагаме!” Дори испанският премиер дойде да ме поздрави. Казах му: “Вие грешите много. Ако нашите социалисти бяха като европейските социалисти, да сме направили коалиция отдавна. Нашите социалисти са си комунисти. Нищо не се е променило у тях. И затова вашата подкрепа за тях отива като в кацата без дъно.”

- Някой от тях питал ли ви е: Какво прави вашият цар?

- Не!

- Бързо го забравиха.

- Да дойдеш с такова огромно доверие и накрая да не можеш да вкараш и един депутат в парламента, и то за такъв кратък срок, в който, както вие ме нарекохте, бодигардът му спечели всички възможни избори!

Европейски, български, местни! Това показва, че нещо е било объркано. Тези хора (в Европа) са дискретни, те никога няма да зададат такъв въпрос, като знаят, че ще ми е неудобно да говоря на тази тема.

- Познавате добре Симеон, къде сбърка той?

- Сбърка в едно-единствено нещо. Когато научаваше за безобразията на своите хора, той им даваше да продължат да го правят. Нямаше как това да не се отрази върху него.

- Допускате ли, че заради горите си Симеон може да ви поиска съдействие да не му се отнемат.

- Това, което е надвзето или взето незаконно - ще се върне на държавата! Няма логика нещо, което не е твое, да си го присвоиш. Все едно аз да взема съседния блок.

- Много сте праволинеен, г-н Борисов! В такъв момент няма ли някакъв сантимент в душата ви? Човек се подава на приятелства, на зависимости, на емоции, дори и да е премиер.

- Ситуацията в България е такава, че ако сега не вкараме ред в държавата, след това този народ много ще тегли. И затова сантиментът е изключен. Ако сега не възстановим доверието в обществото, в европейските инвестиции, ако не започнем да строим, да възстановяваме държавата - няма кой след това да го направи. Няма кой! В Брюксел в прав текст ми казаха: “Действай така, ще те подкрепим.” Всичко, което излиза на английски от България, се чете много внимателно. Не можете да си представите колко са информирани. Поименно знаят всичко за всеки у нас.

- Имате ли вътрешна битка? Несигурност?

- Не. Не. Щом се казва “надвзета гора”, трябва да се върне!

- А страх?

- Страх!? Преди ме беше по-страх. Сега вече не. По простата причина, че знам колко ще е по-добре за народа и за държавата, ако аз удържа.

- Значи все пак има едно “ако”?

- Не, нямам колебания. Човек само трябва да е жив и здрав, да има сила. Затова казвам “ако”. Иначе нищо не може да ме спре. Мразя да се изсилвам, но в случая нищо не може да ме отклони от пътя, по който съм поел.

- Отворили сте страшно много фронтове, не се ли опасявате, че в един момент няма да удържите на натиска им?

- Ако не ги откриеш всичките заедно, губиш. Първо, губиш доверие. Българите са мнителни и веднага питат: “А защо тук, примерно, има министър на ДПС с повдигнато обвинение? После идва въпросът: “А защо е с българско име, а не с турско.” Вече не е достатъчно само да е от ДПС, трябва да е и с турско име. И започват да се правят какви ли не изводи.

- Върви мълвата за договорка между вас и Доган.

- Никаква договорка няма! Между мен и Доган няма договорка. Нито съм го чувал, нито съм го виждал г-н Доган. На тези, които говорят тези щуротии, искам да кажа, че ние можем и действаме само по закон. Ето, искахме да бутнем дуварите, но те, съгласно закона, обжалват в съда - ами трябва да се съобразим със сроковете в съда. Демокрацията е спазване на закона. Този, който иска днес да мачкаме Доган, утре на негово място ще е някой друг.

Не искам да се върнем на 9 септември 1944 г., когато са извели дядо ми оттук и са го утрепали в царевичака долу. Защо? Защото партийният секретар е мислил, че той е лош човек. За съжаление Станишев си е направил закон, с който да си пазят крадците до юли 2008 г., закон, който толерира тези, които с “небрежна безстопанственост” са опукали наши пари. По този член бордът на топлофикация и няколко кметове вече се измъкнаха. По този член ще се измъкнат и много други. (Премиерът видимо се ядосва от този факт.)

- Виждам, че това ви вади от равновесие. Защо?

- Защото искаме да помагаме на хората, а няма пари. Ето, нощеска към 12 ч разговарях от Кърджали с един наш депутат - за момиче с тумор в мозъка трябват 30 000 долара за спешна операция в американска клиника в Истанбул. Ще ги дам, разбира се, нали създадохме фонд, за да подпомагаме тези хора. Но като си помисля какви пари са профукани от предишния кабинет, място не мога да си намеря. Защо са купили два грамадни туристически самолета “Ербъс”, неприспособими за делегации. И сега, ако ги върна, ще загубя 15 милиона? Защо? Продължавам да се пазаря и да се чудя, защото не ми се губят тези 15 милиона. Защо и вие като журналисти не ги съветвахте тогава? Купили са два кютюка на нискотарифна компания. Само да откраднат пари. И колко още такива сделки има. Е, режа, режа, режа - край няма!

- Не се ли притеснявате, че всичко в тази държава зависи само от Бойко?

- Ето, събота е. Ден пред дълги празници, а министрите са се наредили в двора ми. Защото всяко нещо трябва да ми мине през главата. Те са фантастични експерти, по-добри експерти в правителствата на България не сме имали. Но им липсва политическа воля и политически поглед за нещата. И всичко трябва да мине през мен.

- Не може цялата държава да лежи на един гръб, нищо че Берлускони е впечатлен от размерите му. Може все някъде за нещо да сбъркате?

- Като сбъркам, аз излизам и се извинявам. Не съм извънземен. Вие, ако ще ме правите извънземен, това е най-голямата ви грешка. След това ще ме забиете в земята. (Сочи с пръст надолу - б.а.)Аз съм като всички вас. По-различното между мен и вас е, че заради тази кауза аз не трябва да проявявам приятелство, емоции и каквото и да било друго чувство. Трябва да съм железен!

Друга разлика няма. И аз като вас слушам, слушам, слушам експертите и се опитвам да намеря най-доброто. Това струва толкова, това струва толкова, това оттук, това оттам. И руснаците казват - браво, така се прави!

- Защо се изказахте остро срещу Кунева? По мъжки не бе нужно. Тя направи не малко за България.

- Кой какво е направил, хората го отчитат. Писна ми една седмица, където и да отида, журналистите, настроени предварително с въпроса: Кунева ще остане ли? Включително и кореспондентите ви в Брюксел. 20 въпроса ми зададоха: Барозу говори ли с вас? А друг говори ли? Ама, защо ще я махате? Защо няма да я оставите? Ама, ще я оставите ли? Ама, ако не я оставите, на какъв пост ще я пратите? Е, накрая ги попитах, кой пост предложи на ГЕРБ тройната коалиция, когато видимо бяхме най-силната партия. ГЕРБ нямаше ли добри хора? Нямаше ли добри специалисти? Защо не ни предложиха и на нас? Затова избухнах. Заклевам се, дума нямаше да кажа, ако не бяха ме предизвикали журналистите в Брюксел. Обясних им, че Кунева излезе на избори срещу нас с ясното съзнание, че иска да е еврокомисар и е лъгала избирателите, като се кандидатира за евродепутат. Най-човешки й казах: “Меги, направила си всичко, окей, колкото повече успешни българи имаме, толкова по-добре. Но не може да се целиш в най-платения и най-важния пост в Европа, при положение че твоята партия я няма и в парламента.” Ако я имаше, сега можем да водим политически разговор. Да излязат и да кажат: Даваме 10 депутати на ГЕРБ до края на мандата, ако изберат наш еврокомисар. Но тях ги няма! А Кунева има с какво да е полезна за държавата. Ще говорим.

- Между министрите ви има ли ревност - кой да е по-близо до сърцето ви?

- Всеки от тях, който има нещо да ми казва, винаги го приемам. Сядаме, обсъждаме. И докато изпием по едно кафе - решаваме въпроса. Слушам единия, слушам другия, слушам третия, после решенията ги взимам аз.

 

- Франс прес завижда и на любовта ви с медиите.

 

- Между мен и медиите има коректен тон и нормални отношения. Моята любов с медиите не е платена. Давам на всички информация, но на никого не съм казал какво да пише. Докато любовта между тройната коалиция и медиите бе платена любов. Моята поне е без пари. Защото някои медии се напечелиха от тройната коалиция, и то с много пари. То не бяха клипове, не бяха държавни поръчки без конкурси. Сега виждам на коя медия какви пари са давали някои министерства. ГЕРБ е може би единствената партия, която няма нито вестник, нито радио, нито телевизия. Така че, вие си вършете вашата работа, аз моята.

Още по темата

» Социалната политика на ГЕРБ повтаря БСП

» Каварна отказа 65 000 лв., поиска пожарна за 500 бона

» Младежите на ДПС си сменят шефа

» Нова пожарна ще пълни вода от морето

» Женският кръг на Бойко Борисов





Гласувай:
3



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: aidasv
Категория: Други
Прочетен: 3021231
Постинги: 1607
Коментари: 1245
Гласове: 22779