Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
19.03.2011 00:03 - Инфлация - цени - доходи - 18.03.2011
Автор: aidasv Категория: Новини   
Прочетен: 1503 Коментари: 0 Гласове:
4

Последна промяна: 20.03.2011 00:53


При тази инфлация и растящите цени – доходите трябва да нараснат! imageПРЕДЛОЖЕНИЯ НА КНСБ ЗА ПОДКРЕПА НА ДОХОДИТЕ И СОЦИАЛНИТЕ ПЛАЩАНИЯ В УСЛОВИЯТА НА РАСТЯЩА ИНФЛАЦИЯ

Стагнацията на доходите и социалните плащания е практика вече трета година. Амбициите на правителството за повишаване на доходите на българските граждани, заложени като първи приоритет в неговата програма си останаха на хартия, а в същото време инфлационни  и кризисни проявления  с неочаквани измерения сериозно и последователно ерозират  реалната стойност на доходите на населението. Както вече беше оповестено от официалната статистика само за двата месеца от началото на годината натрупаната инфлация (1,9 %)  вече надминава  половината от прогнозираната такава за края на годината (2,6 %). Данните от целевото наблюдение на ИССИ на КНСБ от началото на м. март върху цените на стоките от първа необходимост очертават повече от тревожни тенденции. При тази ситуация доходите от труд и други източници в България все по-безнадеждно изостават от тези в останалите държави-членки на ЕС и догонването става все по трудно и отдалечено във времето, тъй като ще се изисква високо скоростно и скокообразно нарастване, което е нереалистично от всяка гледна точка. С оглед на създалата се обстановка, отчитайки обективната необходимост,  както и ясно очерталите се  обществени  очаквания за предприемане на мерки в подкрепа и защита на доходите КНСБ ще предложи предприемането на следните мерки:

1. Стартиране на интензивни преговори с работодателските структури по определяне на препоръчителния индекс за нарастване на работните заплати в реалния сектор през 2011 г. В тази връзка, вече са известни фактите по първите два критерия (инфлация и производителност на труда), и ако се приложи досегашния подход за пълно отчитане на инфлацията и 75 на сто от производителността на труда, се очертава   индекс от порядъка на поне 7,35 на сто.  По другите два критерия (данъчно-осигурително облагане и конкурентоспособност) с писмо до министъра на труда са поискани официалните данни, които също да бъдат отчетени в хода на преговорите.
2. Компенсиране на заплатите в бюджетните сектори със средногодишната инфлация за 2009 и 2010 г.  5,3 % (2009г. 2,8% и 2010 г. 2,4 %), както и  с натрупаната за първо полугодие на настоящата година.
3.   Увеличение на минималната работна заплата така, че нетният й размер да покрие поне официалната линия на бедност (211 лв.). Наред с това,  размерът й да се придвижи към 60-процентното съотношение със средната работна заплата за страната, което е препоръка на Европейския парламент от 2010 г., становище на ИСС и  съответства на общите принципи и политики на ЕС „трудът да не генерира бедност”.
Съотношението на МРЗ към средната работна заплата за страната за последните 4 години спада последователно, както следва:
2007 г. – 41,8 на сто
2008 г. – 40,4 на сто
2009 г. -  39,4 на сто
2010 г. – 37,1 на сто
За да се пречупи тази тенденция и  се направи крачка към  необходимите съотношения, компенсацията в изоставането на минималната работна заплата изисква нейният размер да се установи на 290 лв. При такъв размер нетната й стойност (227 лв. ) действително ще покрие линията на бедност за 2011 г. (при 270 лв. нетната стойност е 211).
4. В съответствие със становището на ИСС от 2007 г. съотношението   минимална пенсия за осигурителен стаж и възраст  - минимална работна заплата за страната следва постоянно  да нараства и да надхвърля постъпателно 50 на сто. Същевременно, подписаното в края на 2010 г. Национално споразумение предвижда достигането на съотношение работна заплата/осигурителен доход не по-малко от 65 на сто. В тази връзка и с оглед загубената покупателна способност поради замразяването й вече трета година   е наложително   увеличаване на минималната пенсия до достигане на съотношение към МРЗ(предлагания от КНСБ размер) за страната от 55 на сто. Това означава промяна на минималната пенсия за ОСВ от 136, 08 лв. на 159,50 лв. (55 на сто от 290 лв. /148,50 лв. при 270 лв. МРЗ).
5. Социалната пенсия за старост е  плащане без осигурителен характер. Поради това логично е тя да е в определена зависимост от  размера на  националната линия на бедност. Установилото се в последните години съотношение е в порядъка на около 50 на сто ( 52 %   2009 г. и   48% през 2010 и до сега).   Предложението ни е за нов размер на социалната пенсия, който да е на равнище  50 на сто от  линията на бедност. Това означава увеличение на социалната пенсия за старост от 100, 86 лв. на 105, 50 лв.  
Ако социалната пенсия се сравнява с минималната пенсия за ОСВ, то установилото се (исторически) съотношение между  тях е 74 на сто.  Ако би се спазило това съотношение, социалната пенсия би трябвало да бъде 117, 66 лв. т.е. почти същия резултат.
Социалната пенсия за инвалидност, по закон е в процентна зависимост от социалната за старост и нейното увеличение ще е резултат от промяната  на социалната пенсия за старост.
6. Гарантираният минимален доход за целите на социалното подпомагане, по принцип трябва да бъде заменен с линията на бедност. Това е невъзможно да се извърши в близкото бъдеще и наведнъж. Но традицията размерът му да остава непроменен за периоди от 4 и повече години трябва да бъде преустановена. В сегашната ситуация е наложително основният критерий за достъп до социални помощи, какъвто е ГМД да бъде коригиран, така че да дава възможност за подобряване качеството на подпомагането. С оглед приетия от социалните партньори принцип в становището на ИСС от 2007 г., предложението на КНСБ е  размерът на ГМД да се промени, като се установи на 40 на сто от линията на бедност(сегашното съотношение е 31 на сто).  Това означава   от 65 лв. да се увеличи на 84 лв.   Диференциацията на ГМД чрез установените коефициенти, които отчитат числен и поколенчески състав на кандидатстващите семейства/домакинства, здравословен статус, възраст и др. критерий за всеки конкретен случай ще се прилага към новия размер на ГМД.
7. Семейните помощи за деца по ЗСПД, както е известно, са форма на социално подпомагане. Настоящият размер от 35 лв. за дете представлява 54 на сто  от действащия ГМД от 65 лв. При запазване на същото съотношение и нов размер на ГМД  от 84 лв.,  размерът на помощта за дете следва да бъде 45 лв. Не предлагаме промяна в критерия за достъп, който е 350 лв. на човек или 1400 лв. за четиричленно семейство.

www.knsb-bg.org/index.php


Тагове:   нарастване,


Гласувай:
4



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: aidasv
Категория: Други
Прочетен: 3022004
Постинги: 1607
Коментари: 1245
Гласове: 22779