Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
05.04.2013 23:44 - Европейска социална харта (ревизирана) - BG - Едно необходимо четиво
Автор: aidasv Категория: Други   
Прочетен: 1538 Коментари: 0 Гласове:
3

Последна промяна: 08.04.2013 13:25

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Колко хора са чели, запознати и са правили опит да прилагат на практика тази Европейска социална харта. Като пълномощник на лицето ХХХ аз опитах да се позова на чл.26, ал.2 от ЕСХ до В.Търновския окръжен съд против решение на Свищовския районен съд по гр.дело №388/2001г. за незачитано право на достойнството на работното място на ищеца от длъжностни лица, но съдиите не вземаха под внимание моето искане. Исках съда да разгледа и излезе с конкретно решение относно  незачитането на право на достойнството на работното място и евентуално впоследствие същото да влезе в съдебната практика. В крайна сметка съдиите решават за дадено деяние какво решение да вземат и кое искане има пряко отношение по водения съдебен процес. С решение №1865 от 08.02.2006год. ВКС на Република България, трето гражданско отделение остави в сила рещение от 12.02.20113год. по гр.д №256/2002год. на Великотърновския окръжен съд - Решение №216 от 12.02.2003год. на Великотърновския окръжен съд по гр.дело №256/2002год. ..... Реши: ОТМЕНЯ решение №57 от 26.02.2002год. на Свищовския районен съд по гр.дело №388/2001год. вместо което ПОСТАНОВЯВА: Признава за незаконно уволнението на ХХХ ..... . ОТМЕНЯВА заповед ..... като незаконосъобразна. Възстановява ХХХ на заеманата преди уволнението длъжност.                                                      Осъжда ...........   .     В дадения случай аз човекът, който няма нищо общо със съдебната система след много четене и неимоверни усилия успях да спечеля посочените гр.дела, за които се твърдеше, че не е възможно да бъдат спечелени. В това число на твърдения имаше и юристи. Преди да предприема необходимите действия исках да проуча мнението на по-вече хора, които работят с тази материя.  Юристите, които се произнесоха (устно и писмено), в насока за спечелване на подобно дело, но водено от компетентни лица бяха Емилия Банова, Чавдар Христов и Стойчо Кръстев от КНСБ. Казусът в случая беше, че длъжностни лица (Работодател, зам.работодател, преки ръководители, Инспекция по труда) погазиха ред нормативни документи - КТ, ГПК, ЗЗД. Извода от това е, че не е вярно постоянното твърдение от самовлюбени хора, че няма нужните хора, които да са в състояние да променят нещата към нещо по-добро. Има такива хора и точно това е доброто, че всеки поставя проблемите си за да бъдат чути, а знаещите и можещите да ги решат степенувайки по необходимост и важност нещата.


Член 26

Право на зачитане на достойнството на работното място

С цел да се осигури ефективното упражняване на правото на всички работници на зачитане на тяхното достойнство на работното място договарящите страни се задължават чрез консултиране с организациите на работодателите и на работниците:

  1. да съдействат за осъзнаване, информиране и предотвратяване на сексуален тормоз на работното място или във връзка с работата и да предприемат всички необходими мерки да предпазят работещите от такова поведение;
  2. да съдействат за осъзнаване, информиране и предотвратяване на явно унизително или силно негативно поведение, насочено към определени работещи на работното място или във връзка с работата, и да предприемат всички необходими мерки, за да предпазят работещите от такова поведение.

Ако Вие не си търсити правата възпалзвайки се от необходимите за всеки отделен случай нормативни документи, то значи, че не уважавате самите себе си, както и хората положили труд да създадат необходимите нормативни документи. По начало аз не вярвам на прекалено много неща сблъскваики се и попадайки в най-различни ситуации, а в трудовата си дейност не мога да кажа, че има поне един работодател с който да не съм влязал в конфликт или в най-добрия случай спор и то не заради менн, а заради това, че се нарушават определени права и интереси на работниците и служителите в предприятиета, в което съм работил и работя. Ако не си търсим правата логично е да си зададем въпроса, защо са ни документите за самоличност - т.е., че самите ние се определяме като безправни хора регистрирани в РБългария за да бъдем търсени само да плащаме данъци и такси, както и ред други неща. Написаното не ангажира хората, които са решили по друг, свой начин да решат как да постъпят при определена ситуация - безработицата, ниските заплати са нещо страшно и на практика изобщо не се вижда никакво решение.
aidasv.blog.bg/Криза на кризите в човешките ценности - Специален поздрав за всички, които мечтаят да бъдат съставна част от една средна класа в РБългария и да живеят както хората от ЕС съставляващи такава средна класа в държавите, които населяват./

Европейска социална харта (ревизирана)

 

Ратифицирана със закон, приета от 38-о Народно събрание на 29.03.2000 г. - ДВ, бр. 30 от 11.04.2000 г. Издадена от Министерството на труда и социалната политика, обн., ДВ, бр. 43 от 4.05.2000 г., в сила от 1.08.2000 г.

 

ПРЕАМБЮЛ

Правителствата, подписали тази харта, като членове на Съвета на Европа,

вземайки предвид, че целта на Съвета на Европа е постигането на по-голямо единство между неговите членове, за да запазят и осъществят идеалите и принципите, които са тяхно общо наследство, и да съдействат за своя икономически и социален прогрес, в частност чрез защитата и по-нататъшното реализиране на правата на човека и основните свободи;

вземайки предвид, че с Европейската конвенция за защита на правата на човека и основните свободи, подписана в Рим на 4 ноември 1950 г. и протоколите към нея, страните - членки на Съвета на Европа, се споразумяха да осигурят на своите народи гражданските и политическите права и свободи, предвидени в тези документи;

вземайки предвид, че с Европейската социална харта, открита за подписване в Торино на 18 октомври 1961 г., и протоколите към нея, страните - членки на Съвета на Европа, се споразумяха да осигурят на своите народи социалните права, предвидени в тези документи с цел да подобрят тяхното жизнено равнище и социално благосъстояние;

припомняйки, че Конференцията на министерско равнище по правата на човека, състояла се в Рим на 5 ноември 1990 г., подчерта нуждата, от една страна, да се запази неделимият характер на всички права на човека, били те граждански, политически, икономически, социални или културни, и, от друга страна, да се даде нова сила на Европейската социална харта;

решени, както бе определено по време на Конференцията на министрите, състояла се в Торино на 21 и 22 октомври 1991 г., да осъвременят и пригодят основните постановки на хартата така, че да вземат под внимание в частност фундаменталните социални промени, които настъпиха след приемането й;

признавайки предимството в една ревизирана харта, съставена с цел постепенно да замести Европейската социална харта, да бъдат обединени правата, гарантирани от така изменената харта, правата, гарантирани от Допълнителния протокол от 1988 г., както и добавени нови права,

се споразумяха за следното:

 

ЧАСТ I

Договарящите страни приемат за цел на своята политика, която да бъде провеждана с всички подходящи средства от национален и международен характер, постигането на условия за ефективно упражняване на следните права и принципи:

  1. Всеки следва да има възможност да се издържа от професия, която е избрал по свободна воля.
  2. Всички работници имат право на справедливи условия на труд.
  3. Всички работници имат право на безопасни и здравословни условия на труд.
  4. Всички работници имат право на справедливо възнаграждение, достатъчно за поддържането на прилично жизнено равнище за тях и техните семейства.
  5. Всички работници и работодатели имат право на свободно сдружаване в национални или международни организации за защита на техните икономически и социални интереси.
  6. Всички работници и работодатели имат право да сключват колективни трудови договори.
  7. Децата и младежите имат право на специална закрила срещу физическите и моралните опасности, на които са изложени.
  8. Работещите жени, в случай на майчинство, имат право на специална закрила.
  9. Всеки има право на подходящи условия за професионално ориентиране, за да му се помогне в избора на професия, съответстваща на неговите лични способности и интереси.
  10. Всеки има право на подходящи условия за професионално обучение.
  11. Всеки има право да се ползва от мерки, съдействащи му да постигне възможно най-добро здравословно състояние.
  12. Всички работници и лицата на тяхна издръжка имат право на социално осигуряване.
  13. Всеки, който не разполага с достатъчно средства, има право на социална и медицинска помощ.
  14. Всеки има право да се ползва от услугите на службите за социални грижи.
  15. Инвалидите имат право на независим живот, социално интегриране и участие в живота на общността.
  16. Семейството, като основна клетка на обществото, има право на подходяща социална, правна и икономическа закрила, за да се осигури неговото пълно развитие.
  17. Децата и младежите имат право на подходяща социална, правна и икономическа закрила.
  18. Гражданите, на която и да е от договарящите страни, имат право да упражняват доходоносна дейност на територията на всяка друга договаряща страна при равни условия с гражданите на последната, като ограничения са възможни на основата на сериозни икономически или социални причини.
  19. Работниците мигранти, граждани на една от договарящите страни, и техните семейства имат право на защита и помощ на територията на всяка от другите договарящи страни.
  20. Всички работници имат право на равни шансове и еднакво отношение в областта на заетостта и професията без дискриминация, основана на пола.
  21. Работниците имат право да бъдат информирани и до тях да се допитват в рамките на предприятието.
  22. Работниците имат право на участие в определянето и подобряването на условията на труд и на работната среда в предприятието.
  23. Всеки възрастен човек има право на социална закрила.
  24. Всички работници имат право на защита при освобождаване от работа.
  25. Всички работници имат право на защита на вземанията си при неплатежоспособност на техния работодател.
  26. Всички работници имат право на зачитане на тяхното достойнство на работното им място.
  27. Всички лица, които имат семейни задължения и които са наети или желаят да бъдат наети на работа, имат право на това, без да бъдат дискриминирани и, доколкото е възможно, без наличие на противоречие между тяхната заетост и семейните им задължения.
  28. Представителите на работниците в предприятията имат право на защита срещу действия в тяхна вреда и следва да разполагат с необходимите условия за упражняване на техните функции.
  29. Всички работници имат право да бъдат информирани и до тях да се допитват при масови съкращения на работна ръка.
  30. Всеки има право на закрила срещу бедност и социална изолация.
  31. Всеки има право на жилище.

 

ЧАСТ II

Договарящите страни се задължават, както е предвидено в част III, да се считат обвързани със задълженията, предвидени в следващите членове и алинеи.

 

Член 1

 

Право на труд

С цел да се осигури ефективното упражняване на правото на труд договарящите страни се задължават:

  1. да приемат като една от приоритетните си цели и отговорности постигането и поддържането на колкото е възможно по-високо и по-стабилно равнище на заетост с оглед постигането на пълна заетост;
  2. да защитават ефективно правото на работника да придобива средствата си за издръжка чрез професия, която е избрал по свободна воля;
  3. да създават или поддържат безплатни служби за наемане на работа за всички работници;
  4. да осигуряват или способстват за подходящо професионално ориентиране, професионално обучение и професионална рехабилитация.

 

Член 2

 

Право на справедливи условия на труд

За да се осигури ефективно упражняване на правото на справедливи условия на труд, договарящите страни се задължават:

  1. да определят разумна продължителност на работния ден и на работната седмица, като работната седмица трябва постепенно да се намалява до продължителност, каквато позволява нарастването на производителността и другите съответни производствени фактори;
  2. да предвидят официални платени празнични дни;
  3. да осигурят платен годишен отпуск в размер най-малко на четири седмици;
  4. да предотвратяват рисковете в определени опасни или нездравословни професии, а където все още не е възможно да се предотвратят напълно или намалят значително тези рискове, да осигурят или намалено работно време, или допълнителен платен отпуск на работниците, упражняващи такива професии;
  5. да осигурят ежеседмична почивка, която да съвпада, доколкото е възможно, с деня, признат за почивен от традицията или обичаите в страната или региона;
  6. да осигурят възможност работниците да бъдат информирани в писмена форма във възможно най-кратък срок, във всеки случай не по-късно от два месеца след датата на наемане на работа, за основните условия на договора или трудовото правоотношение;
  7. да осигурят работниците, наети за нощна работа, да се ползват от мерки, които отчитат специфичния характер на тази работа.

 

Член 3

 

Право на безопасни и здравословни условия на труд

С цел да се осигури ефективно упражняване на правото на безопасни и здравословни условия на труд договарящите страни се задължават в консултация с организациите на работодателите и работниците:

  1. да изготвят, приложат и периодично преразглеждат съгласувана национална политика по безопасност на труда, професионално здравеопазване и работна среда; водещата цел на тази политика е да подобри професионалната безопасност и здравеопазване и да предотвратява злополуки и вреди за здравето, които произтичат, свързани са или възникват по време на работа, по-специално чрез свеждане до минимум на причините за злополуки, присъщи на работната среда;
  2. да приемат законодателство за безопасността и здравеопазването в труда;
  3. да способстват за прилагането на такова законодателство със средствата на контрола;
  4. да способстват за непрекъснатото усъвършенстванe на услугите за професионално здравеопазване за всички работници предимно с превенция и консултации.

 

Член 4

 

Право на справедливо възнаграждение

За да се осигури ефективното упражняване на правото на справедливо възнаграждение, договарящите страни се задължават:

  1. да признаят правото на работниците на възнаграждение, достатъчно да осигури на тях и техните семейства прилично жизнено равнище;
  2. да признаят правото на работниците на повишена норма на заплащане за извънредна работа, с изключение на някои определени случаи;
  3. да признаят правото на мъжете и жените работници на равно заплащане за равен труд;
  4. да признаят правото на всички работници на разумен срок на предизвестие при освобождаване от работа;
  5. да разрешават удръжки от заплатите само при условията и в размерите, регламентирани от националното законодателство или определени в колективни трудови договори или арбитражни решения.

Упражняването на тези права се обезпечава чрез свободно сключени колективни трудови договори, чрез законово установен механизъм за определяне на заплатите или чрез други средства, съответстващи на националните условия.

 

Член 5

 

Право на организиране

С цел да се осигури или съдейства за упражняването на свободата на работниците и на работодателите да образуват местни, национални или международни организации за защита на техните икономически и социални интереси и да членуват в тези организации договарящите страни се задължават тяхното национално законодателство и неговото прилагане да не накърняват тази свобода. Степента, в която гаранциите, предвидени в този член, се прилагат по отношение на полицията, се определя от националното законодателство. Принципът, по който се прилагат тези гаранции по отношение на служещите във въоръжените сили, и степента, в която те се прилагат спрямо тази категория лица, се определят също от националното законодателство.

 

Член 6

 

Право на сключване на колективни трудови договори

За да се осигури ефективното упражняване на правото на сключване на колективни трудови договори, договарящите страни се задължават:

  1. да съдействат за провеждането на съвместни консултации между работниците и работодателите;
  2. да съдействат, когато това е необходимо и подходящо, за създаването на механизъм за доброволни преговори между работодателите или организации на работодатели и организации на работниците с цел условията за наемане на работа да се определят с колективни трудови договори;
  3. да съдействат за създаването и използването на подходящи процедури за помирение и доброволен арбитраж за решаване на трудовите спорове;
  4. и признават:
  5. правото на работниците и на работодателите на колективни действия в случай на конфликт на интересите, включително и правото на стачка, като се спазват задълженията, които биха могли да произтичат от сключените преди това колективни договори.
                                                                   Продължава >
sacp.government.bg/normativna-uredba/

  Сборник коментари по Европейската социална харта (ревизирана)
image

 

изтегли

  • Начин на приложение на ратифицираните текстове на Европейската социална харта от България
  • Изпълнение и механизъм за контрол на Европейската социална харта
  • Коментар по отделни ратифицирани от България текстове на Европейската социална харта
  • Синдикатите и приложение на Европейската социална харта
www.fes.bg/


Тагове:   харта,


Гласувай:
3



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: aidasv
Категория: Други
Прочетен: 3012199
Постинги: 1607
Коментари: 1245
Гласове: 22779