Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
11.11.2012 13:23 - КНСБ иска спешно отделен Закон за ВиК услугите
Автор: aidasv Категория: Новини   
Прочетен: 1194 Коментари: 0 Гласове:
2

Последна промяна: 11.11.2012 17:08


Национален браншов синдикат "Водоснабдител"
  image
image

Подготовка, изработване и приемане на нов Закон за ВиК услугите. Това спешно искане бе предстставено от председателя на НБС „Водоснабдител” – КНСБ Треперушка Младенова по време на днешната среща по повод промените в Закона за водите и в частност – въпросите за собствеността и окрупняването на ВиК сектора. Тя допълни, че в Закона трябва бъде намерено решение на всички специфични за сектора проблеми.

На срещата намериха поле за дискусия много от притесненията на ВиК операторите и техния председател – Ангел Престойски, а именно дали чрез измененията в Закона за водите и предвиденото обединяване на ВиК дружествата на регионален принцип, ще се създадат предпоставки за тяхното приватизиране.

„Струва ли си тази реформа да се проведе по този начин? Процесът трябва да бъде извървян със синдикатите, които да имат думата, тъй като има прекалено много неясноти”, каза президентът на КНСБ Пламен Димитров в хода на дскусията. Той акцентира върху факта, че до този момент Законът за водите е изменян над 40 пъти и въпреки това без успех за разрешаване проблемите във ВиК сектора. „Това е така, защото през последните години, опитите за разрешаване на проблемите са правени на парче, което доведе до влошаване експлоатационното състояние на системите и съоръженията, основно поради незначителните инвестиции, влагани в сектора, и ниската степен на обновяване на активите. Отчитайки специфичния характер на работа в сектор ВиК, неговата социална значимост, следва да си зададем въпроса: дали се върви в правилната посока? Преди окончателното приемане на проекта за изменение и допълнение на Закона за водите считаме, че е важно вносителите, а и всички ние да потърсим отговор на няколко важни въпроса. Предимствата на предлагания нов модел не са малко. В същото време, обаче, внимателният анализ показва, че неговото въвеждане е свързано с редица трудности и рискове. Основният проблем е свързан с уреждане на взаимоотношенията между регионалните държавни ВиК дружества и общинските такива. Тъй като на територията на областта Асоциацията по ВиК ще сключва договор само с един оператор това според проектозакона предполага ВиК дружествата в областта да образуват холдингова структура или да се сливат по реда на търговския закон. Първият вариант изглежда твърде сложен за изпълнение. Вторият, обаче, на практика ще доведе до закриване на общинските дружества и, образно казано, до национализация на системата. Възниква въпросът: може ли със закон принудително да се накара общината да си закрие дружеството и дали това е във съответствие с разпоредбите на чл.17 и на чл.19 от Конституцията?”, каза във встъпителното си слово Пламен Димитров.

Според заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството Добромир Симидчиев на места ситуацията е критична и е дошло време за малко по-смели действия. Той коментира, че парламентът е приел съществуващото положение, а не това, което е предложено от вносителя, като по този начин всички активи на дружествата остават общински, с изключение на тези, които обслужват повече от една община. Така, според него, се запазва принципът от 2009 г. и промени в собствеността няма да има.

Той обаче подчерта, че ще се продължи с реформата в посока обединяване на дружествата, тъй като „единствено обединението може да ни направи по-силни, а сепаратизмът ни прави по-слаби”. Според него не е вярно това, че целта на окрупняването е да направи дружествата по-атрактивни за някои с икономически интереси, а е да станат достатъчно големи, за да имат необходимия капацитет и да задоволяват нуждите на потребителите.

Добромир Симидчиев каза, че е важно на територията на един оператор цената да бъде единна, тъй като разделянето на цените, както е в момента, предполага облагодетелстване на едни и наказание за други. Той каза, че само някои административни позиции ще отпаднат като работни места.

Според присъстващите управители на ВиК дружествата и представители на общини, обаче, не е правилно реформата да става едностранчиво и принудително. Според тях хората, които са най-повлияни от нея, се информират последни. Те споделиха опасенията си, че с окрупняването организирането на дейността до места, където има аварии, ще стане много по-трудно, а силната страна на общинските ВиК оператори е, че те са близо до потребителите. Много от присъстващите заявиха, че ако секторът бъде окрупнен, ще се влоши качеството на услугата, затова те настояха за равнопоставено третиране на ВиК операторите без значение от тяхната големина и териториален обхват.

Бе обсъдено и предложението на НБС „Водоснабдител” – КНСБ за приемане от Народното събрание (НС) на Национална стратегия за управление и развитие на водния сектор в Република България, която да включва както анализ на съществуващото състояние и на нормативната уредба, регулираща отношенията във водния сектор. Според Треперушка Младенова, която каза, че зад исканията на синдиката седят 12 000 негови членове, което предстявлява 72% от работещите във ВиК сектора, трябва да бъдат дадени алтернативи за развитие в краткосрочен и дългосрочен план, цели и действия, които да осигурят водоснабдяването, в т.ч. и изграждане на нови водоизточници.

Исканията на НБС „Водоснабдител” – КНСБ са за разработване и приемане на точни и ясни критерии, на които трябва да отговарят ВиК операторите; освен ефективното използване на средствата от Европейските програми, да бъдат разработени варианти за промяна на финансовата политика на държавата, свързана с водния сектор, а именно част от печалбата, формирана от ВиК дружествата, както и част от таксата за водоползване да остават в дружествата, като средствата бъдат използвани единствено и само за подмяна на водопроводната мрежа. Още едно предложение намери гласност на тази среща – разработване и приемане на система за подпомагане на социално слаби слоеве от населението за заплащане на част от изразходвана от тях вода.

Председателят на Комисията по регионална политика и местно самоуправление към НС Любен Татарски каза, че за първи път на подобни срещи се казва нещо конкретно като предложение. В хода на дискусията той отбеляза, че реформа във водния сектор е наложителна, тъй като качеството на услугата си остава едно, а загубата на воден ресурс варира между 50 и 60%. По отношение на реформата той допълни, че тя ще продължи поне две години.

Заместник-министърът на околната среда и водите Ивелина Василева подчерта, че Водната стратегия е изключително необходим документ, който към момента е преминал първо четене в комисиите в НС и предстои разглеждането му в пленарна зала. В него е заложено ясно обособяване на собствеността върху активите – да бъде публична, а не частна, както и яснота и регулиране на цените в сектора чрез акумулиране на таксите.

Д-р Димитър Димитров – начилник отдел „Държавен здравен контрол” в Министерство на здравеопазването, и народният представител от ПГ на Коалиция за България Димчо Михалевски подчертаха, че е важен въпросът с качеството на питейната вода, което е на много ниско ниво в България. Димчо Михалевски каза, обаче, ако реформи се правят, то те не трябва да бъдат административни, а еволюционни.

www.knsb-bg.org/index.php

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ Водата ще поскъпне след реформата във ВиК сектора ГЕРБ се отказа от национализацията на дружествата, но не и от окрупняването им ДЕСИСЛАВА КОЛЕВА Управляващите най-накрая официално признаха, че реформата във ВиК сектора ще доведе до поскъпване на водата. След като регионалният министър Лиляна Павлова многократно отрече това, вчера заместникът й Добромир Симидчиев обясни, че след промените ще се "премине към изравняване на цената", което ще доведе до поскъпване на водата в някои населени места.

Признанието бе направено на "спешна среща", организирана от КНСБ и с участието на директори на ВиК дружества, сдружението на общините и др. Другата новина е, че ГЕРБ се отказа от връщането на водния сектор в социализма и няма да национализира ВиК дружествата.

Промените в закона за водите предвиждат 65-те действащи в момента ВиК дружества да се слеят в 28, като всяка област се обслужва от един оператор. Областите сами ще избират кое дружество да им предоставя услугата. Има вариант всички съществуващи на територията ВиК оператори да се обединят в холдинг.

Цената на водата ще се увеличи в поне 22 общини, които в момента се обслужват от малки общински ВиК дружества и които ще трябва да се слеят в 11-те по-големи областни компании, показва справката на Националното сдружение на общините, с която "Сега" разполага. За някои градове водата ще се оскъпи почти три пъти.

Например в област Благоевград работят 4 ВиК дружества - ВиК Благоевград обслужва областния град заедно с 14 общини. Водата на общините Кресна, Сандански и Петрич се доставя от собствените им общински оператори. ВиК Благоевград продава водата на потребителите за 1 лв. на куб. м. В Кресна хората обаче плащат 39 ст. В Сандански водата струва 64 ст. В Петрич цената е 1.20 лв. за куб. м за помпена вода и 86 ст. за куб. м за гравитачна. След промяната в закона трите града ще трябва да преминат към цената на ВиК Благоевград, тоест ще плащат по 1 лв.

В Сепарева баня водата трябва да поскъпне от 49 ст. за куб. м, колкото е в момента, до 1.19 лв., колкото я продава областното ВиК в Кюстендил, показват данните. Потребителите в Дупница ще минат към цена от 1.19 лв. при сегашна цена от 69 ст. на куб. м.

В Троян водата би трябвало да поскъпне с 38 ст., в Ботевград с 11 ст. и т.н. Според справката на общините би трябвало да има и градове, в които водата да поевтинее. Например в Панагюрище общинското ВиК продава водата на 1.19 лв. за куб. м. След окрупняването на сектора дружеството трябва да премине към областното ВиК в Пазарджик, което продава на 85 ст. за куб. м. Такова е положението и в Пещера, където водата в момента струва 99 ст.

Промените са изготвени от ведомството на Павлова и се обсъждат в момента на второ четене в парламентарните комисии. Това обаче не попречи на президента Росен Плевнелиев, който е и бивш регионален министър, да избърза с изказването, че ще наложи вето върху закона, ако депутатите не приемат окрупняването на сектора. "Няма директни доказателства, че водата ще се оскъпи, ако окрупним дружествата. Но имам категорични доказателства, че ако не ги окрупним, ще останем без вода", каза той.

Според управляващите окрупняването на ВиК дружествата ще ги направи по-способни да привличат европейски средства и публични-частни инвестиции, ще увеличи собствените им инвестиции и ще се реализират икономии от мащаба. Основен аргумент е, че ако България не извърши водна реформа, ЕС няма да ни отпусне средства след 2014 г. "ЕС е готов да финансира с над 2.4 млрд. евро бъдещата оперативна програма в подкрепа на водния сектор в България, но няма да стане без реформа. Ако нямаме жизнеспособни дружества, с достатъчно брой клиенти, няма да получим както еврофондове, така и частни инвестиции под формата на публично-частно партньорство", аргументира се Плевнелиев. "Ако не постигнем решение по Закона за водите и регламентация на сектора, рискуваме да стигнем до даване на обяснения пред ЕК защо са ни спрени парите по ОП "Околна среда" за следващия програмен период", каза вчера и зам.-министър Симидчиев.

ЗАВОЙ

Депутатите няма да приемат другата основна идея в законопроекта - да се национализират общинските дружества. Промените предлагаха всички общински ВиК дружества да станат държавни. Депутатът от ГЕРБ Любен Татарски успокои присъстващите, че мнозинството няма да приеме тези текстове и собствеността във ВиК сектора ще се запази такава, каквато е в момента. Новината бе посрещната с одобрение от шефовете на общинските дружества. Реформата предвиждаше нарушаване на конституционното право на собственост на общините, защото щеше да задължи общинските съвети "доброволно" да прехвърлят собствеността си върху водната инфраструктура (тръбопроводи, колекторни, пречиствателни станции и др.) на държавата. Сега някои дружества са 100% държавни, други - 100% общински, трети са държавно-общински. В София има концесионер. Тази палитра бе постигната след предишния опит за реформа, когато целта бе децентрализация. Идеята бе всички ВиК фирми да станат общински, а след това да привличат частно финансиране чрез концесиониране на дейността и мрежите.
www.segabg.com/article.php
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Ситуацията на ВиК сектора е лоша 9 Ноември, 2012 15:05 image Ситуацията във ВиК сектора е лоша, на места дори критична, но се надявам заедно да стигнем до решение за нейното подобряване. Това каза зам.-министърът на регионалното развитие и благоустройството Добромир Симидчиев по време на дискусия за предстоящите изменения в Закона за водите, организирана от синдикалните организации.
Участниците в нея обсъдиха подготовката и приемането на Националната стратегия за водите и разработване на ясни правила, на които да отговарят ВиК операторите.
Ако не постигнем единодушно решение по отношение на Закона за водите и регламентация на сектора, рискуваме да стигнем до даване на обяснения пред Европейската комисия защо са ни спрени парите по Оперативна програма „Околна среда“ за следващия програмен период, каза зам.-министър Симидчиев.
Той информира, че стартира разработването на Наредба за изисквания към дейността на ВиК операторите, която се очаква да бъде готова до шест месеца. Тя ще наложи минимален праг, на който всяка компания и оператор да отговарят. Изискванията в документа ще бъдат количествени, но съобразени с дължината на мрежата или броя на жителите, на които операторът  предоставя услугата.
Зам.-министър Симидчиев отбеляза, че предстоящите промени във ВиК сектора няма да променят начина на образуване на цената на предоставяната услуга, но вероятно ще се стигне до процес на изравняване на цената на територията, обслужвана от един оператор.
Участниците в дискусията обърнаха сериозно внимание на предлагания в проекта за изменение на Закона за водите процес по регионализация. Според зам.-министър Симидчиев това ще доведе до подобряване на състоянието на дружествата чрез реализирането на икономия от мащаба, а няма да бъде предпоставка за тяхното концесиониране. Голям брой от присъстващите се обединиха около мнението, че окрупняването ще бъде предпоставка за осигуряване на повече инвестиции, така че да се подобри качеството на предоставяната на потребителите услуга и да се намали загубата на вода.
По повод на изказаното опасение, че много от заетите в сектора ще останат без работа в резултат на окрупняването в него, той посочи, че може да се стигне единствено до отпадане на дублиращи се административни длъжности.
Председателят на Комисията по регионална политика и местно самоуправление към Народното събрание Любен Татарски отбеляза, че за пръв път чува конкретни предложения по закона. Той допълни, че те ще бъдат взети предвид при дискусиите по текстовете, но при спазване на нормативната база в страната и съобразяване с Водната стратегия. Приемането на такава ще синхронизира българското законодателство с Рамковата директива за водите, подчерта зам.-министърът на околната среда и водите Ивелина Василева.
Според народния представител Димчо Михалевски има пълен консенсус в Народното събрание относно публичния характер на ВиК системите и няма риск това да се промени.
По време на срещата беше предложено част от формираната от дружествата печалба и от такса водоползване да бъдат използвани единствено за подмяна на водопроводната мрежа. Участниците обсъдиха и идеята за разработване и приемане на система за подпомагане на социално слаби слоеве от населението за заплащане на част от изразходвана от него вода.
fakti.bg/bulgaria/52533-situaciata-na-vik-sektora-e-losha
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
КНСБ иска закон за ВиК услугите
09 Ноември 2012 | 15:51   image

София /КРОСС/ Подготовка, изработване и приемане на нов Закон за ВиК услугите. Това спешно искане бе предстставено от председателя на НБС „Водоснабдител" - КНСБ Треперушка Младенова по време на днешната среща, свързана с промените в Закона за водите и в частност - въпросите за собствеността и окрупняването на ВиК сектора. Тя допълни, че в закона трябва бъде намерено решение на всички специфични за сектора проблеми.

На срещата намериха поле за дискусия много от притесненията на ВиК операторите и техния председател - Ангел Престойски, а именно дали чрез измененията в Закона за водите и предвиденото обединяване на ВиК дружествата на регионален принцип, ще се създадат предпоставки за тяхното приватизиране.
„Струва ли си тази реформа да се проведе по този начин? Процесът трябва да бъде извървян със синдикатите, които да имат думата, тъй като има прекалено много неясноти", каза президентът на КНСБ Пламен Димитров в хода на дскусията. Той акцентира върху факта, че до този момент Законът за водите е изменян над 40 пъти и въпреки това без успех за разрешаване проблемите във ВиК сектора. „Това е така, защото през последните години, опитите за разрешаване на проблемите са правени на парче, което доведе до влошаване експлоатационното състояние на системите и съоръженията, основно поради незначителните инвестиции, влагани в сектора, и ниската степен на обновяване на активите. Отчитайки специфичния характер на работа в сектор ВиК, неговата социална значимост, следва да си зададем въпроса: дали се върви в правилната посока? Преди окончателното приемане на проекта за изменение и допълнение на Закона за водите считаме, че е важно вносителите, а и всички ние да потърсим отговор на няколко важни въпроса. Предимствата на предлагания нов модел не са малко. В същото време, обаче, внимателният анализ показва, че неговото въвеждане е свързано с редица трудности и рискове. Основният проблем е свързан с уреждане на взаимоотношенията между регионалните държавни ВиК дружества и общинските такива. Тъй като на територията на областта Асоциацията по ВиК ще сключва договор само с един оператор това според проектозакона предполага ВиК дружествата в областта да образуват холдингова структура или да се сливат по реда на търговския закон. Първият вариант изглежда твърде сложен за изпълнение. Вторият, обаче, на практика ще доведе до закриване на общинските дружества и, образно казано, до национализация на системата. Възниква въпросът: може ли със закон принудително да се накара общината да си закрие дружеството и дали това е във съответствие с разпоредбите на чл.17 и на чл.19 от Конституцията?", каза във встъпителното си слово Пламен Димитров.
Според заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството Добромир Симидчиев на места ситуацията е критична и е дошло време за малко по-смели действия. Той коментира, че парламентът е приел съществуващото положение, а не това, което е предложено от вносителя, като по този начин всички активи на дружествата остават общински, с изключение на тези, които обслужват повече от една община. Така, според него, се запазва принципът от 2009 г. и промени в собствеността няма да има.
Той обаче подчерта, че ще се продължи с реформата в посока обединяване на дружествата, тъй като „единствено обединението може да ни направи по-силни, а сепаратизмът ни прави по-слаби". Според него не е вярно това, че целта на окрупняването е да направи дружествата по-атрактивни за някои с икономически интереси, а е да станат достатъчно големи, за да имат необходимия капацитет и да задоволяват нуждите на потребителите.
Добромир Симидчиев каза, че е важно на територията на един оператор цената да бъде единна, тъй като разделянето на цените, както е в момента, предполага облагодетелстване на едни и наказание за други. Той каза, че само някои административни позиции ще отпаднат като работни места.
Според присъстващите управители на ВиК дружествата и представители на общини, обаче, не е правилно реформата да става едностранчиво и принудително. Според тях хората, които са най-повлияни от нея, се информират последни. Те споделиха опасенията си, че с окрупняването организирането на дейността до места, където има аварии, ще стане много по-трудно, а силната страна на общинските ВиК оператори е, че те са близо до потребителите. Много от присъстващите заявиха, че ако секторът бъде окрупнен, ще се влоши качеството на услугата, затова те настояха за равнопоставено третиране на ВиК операторите без значение от тяхната големина и териториален обхват.
Бе обсъдено и предложението на НБС „Водоснабдител" - КНСБ за приемане от Народното събрание (НС) на Национална стратегия за управление и развитие на водния сектор в Република България, която да включва както анализ на съществуващото състояние и на нормативната уредба, регулираща отношенията във водния сектор. Според Треперушка Младенова, която каза, че зад исканията на синдиката седят 12 000 негови членове, което предстявлява 72% от работещите във ВиК сектора, трябва да бъдат дадени алтернативи за развитие в краткосрочен и дългосрочен план, цели и действия, които да осигурят водоснабдяването, в т.ч. и изграждане на нови водоизточници.
Исканията на НБС „Водоснабдител" - КНСБ са за разработване и приемане на точни и ясни критерии, на които трябва да отговарят ВиК операторите; освен ефективното използване на средствата от Европейските програми, да бъдат разработени варианти за промяна на финансовата политика на държавата, свързана с водния сектор, а именно част от печалбата, формирана от ВиК дружествата, както и част от таксата за водоползване да остават в дружествата, като средствата бъдат използвани единствено и само за подмяна на водопроводната мрежа. Още едно предложение намери гласност на тази среща - разработване и приемане на система за подпомагане на социално слаби слоеве от населението за заплащане на част от изразходвана от тях вода.
Председателят на Комисията по регионална политика и местно самоуправление към НС Любен Татарски каза, че за първи път на подобни срещи се казва нещо конкретно като предложение. В хода на дискусията той отбеляза, че реформа във водния сектор е наложителна, тъй като качеството на услугата си остава едно, а загубата на воден ресурс варира между 50 и 60%. По отношение на реформата той допълни, че тя ще продължи поне две години.
Заместник-министърът на околната среда и водите Ивелина Василева подчерта, че Водната стратегия е изключително необходим документ, който към момента е преминал първо четене в комисиите в НС и предстои разглеждането му в пленарна зала. В него е заложено ясно обособяване на собствеността върху активите - да бъде публична, а не частна, както и яснота и регулиране на цените в сектора чрез акумулиране на таксите.
Д-р Димитър Димитров - начилник отдел „Държавен здравен контрол" в Министерство на здравеопазването, и народният представител от ПГ на Коалиция за България Димчо Михалевски подчертаха, че е важен въпросът с качеството на питейната вода, което е на много ниско ниво в България. Димчо Михалевски каза, обаче, ако реформи се правят, то те не трябва да бъдат административни, а еволюционни.

www.cross.bg/1337147
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

image Част от печалбата на ВиК операторите ще се ползва само за обновяване на мрежата? До 6 месеца ще бъде подготвена наредбата, в която ще се регламентират изискванията към дейността на компаниите от сектора

Част от печалбата на ВиК дружествата и събраните такси водоползване да се ползват единствено за подмяна на водопроводната мрежа.

Тази идея обсъдиха участниците в дискусия за предстоящите изменения в Закона за водите, организирана от синдикалните организации, съобщиха от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ).

Участниците дискутираха и предложението за разработване и приемане на система за подпомагане на социално слаби слоеве от населението чрез заплащане на част от изразходвана от него вода.

Основното опасение на синдикатите е, че заради подготвяното със законови промени окрупняване на ВиК сектора ще се стигне до съкращаване на работни места и до намаляване на доходите на заетите в бранша.

Зам.-министърът на регионалното развитие и благоустройството Добромир Симидчиев посочи, че след окрупняването на сектора може да се стигне единствено до отпадане на дублиращи се административни длъжности.

Симидчиев допълни, че до 6 месеца ще бъде подготвена наредбата, в която ще се регламентират изискванията към дейността на ВиК операторите.

„Изискванията в документа ще бъдат количествени, но съобразени с дължината на мрежата или броя на жителите, на които операторът предоставя услугата“, коментира той.

Зам.-министър Симидчиев отбеляза, че предстоящите промени във ВиК сектора няма да променят начина на образуване на цената на предоставяната услуга, но вероятно ще се стигне до процес на изравняване на цената на територията, обслужвана от един оператор.

Той предупреди също така, че ако не се постигне единодушно решение по отношение на Закона за водите и регламентация на сектора, „рискуваме да стигнем до даване на обяснения пред Европейската комисия защо са ни спрени парите по Оперативна програма „Околна среда“ за следващия програмен период“.

Въпреки успокоенията на зам.-министъра от КНСБ поискаха да бъде подготвен и приет нов Закон за водите. Основното притеснение на синдикатите е, че с окрупняването на ВиК дружествата на регионален принцип се подготвя приватизацията на сектора.

Участници в дискусията изразиха и опасения, че, ако секторът бъде окрупнен, ще се влоши качеството на услугата, затова настояха за равнопоставено третиране на ВиК операторите без значение от тяхната големина и териториален обхват.

www.investor.bg/ikonomika-i-politika/332/a/chast-ot-pechalbata-na-vik-operatorite-shte-se-polzva-samo-za-obnoviavane-na-mrejata,142645/





Тагове:   вода,


Гласувай:
2



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: aidasv
Категория: Други
Прочетен: 3012328
Постинги: 1607
Коментари: 1245
Гласове: 22779