Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.02.2013 19:31 - Предложения на КНСБ относно увеличените разходи на българските домакинства за електроенергия
Автор: aidasv Категория: Новини   
Прочетен: 907 Коментари: 0 Гласове:
2

Последна промяна: 27.02.2013 10:47

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Предложения на КНСБ относно увеличените разходи на българските домакинства за електроенергия

Още през м. юли миналата година, когато цената на тока се повиши с 13% КНСБ предупреди за опасностите за бита и джоба на масовия българин, и най-вече за социално-слабите слоеве и групи.

Сегашната система на енергийно подпомагане не можа да овладее създадената ценова ситуация, и не само защото този механизъм действа единствено в течение на отоплителния сезон – 5 месеца от началото на м. ноември до края на м. март следващата година. Както е известно електрическа енергия се потребява през цялата година във всяко домакинство, а не само от обхванатите от програмата. Дори най – уязвимите групи от населението, които се подпомагат парично, биват компенсирани единствено по време на отоплителния сезон, който приключва в края на следващия месец.

Ето защо КНСБ настоява спешно и преди всичко за договаряне и прилагане на целеви и компенсаторни елементи в подкрепа на доходите на населението - на национално равнище - минимална работна заплата, бюджетни заплати и пенсии, а на фирмено ниво – работни заплати и социални придобивки.

В тази връзка подновяваме предложението за повишаване на минималната работна заплата на 330 лв. още от 1 април т.г. обявяваме готовност за незабавни преговори на всички нива за компенсаторни елементи към заплатите или увеличение на работните заплати и на пенсиите с поне 12%.


За най – бедните слоеве от населението (пенсионери, хора с увреждания, безработни, лица с ниски доходи и пр.) са необходими мерки, които да разширят кръга на целево подпомаганите за отопление по Наредбата на МС ( № РД 07-5 от 16.05.2008 г.) за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление.

Анализът на данните предоставени ни от Агенцията за социално подпомагане /АСП/ показва, че в резултат основно на замразяването на Гарантирания минимален доход /ГМД/, спрямо миналия отоплителен сезон се наблюдава намаление на подадените молби за отпускане на целевата помощ с 2 094 бр., а на заповедите с отказ да се отпусне помощ за отопление. - с 9 049 бр. Това означава, че тази зима общо 11 143 лица и семейства са се отказали да подадат молби-декларации за отпускане на помощта или са получили отказ поради това, че не отговарят на условията. Замразяването на т.н. ГМД , респективно на производния на него диференциран (индивидуализиран, различен за отделните групи лица и семейства) доход на изключително ниското му ниво (65 лв.) от преди четири години практически със всяка следваща година ограничава и ще ограничава за все повече граждани достъпът до помощта за отопление.

КНСБ спешно настоява за:

1. Корекция на ГМД от 65 лв. на 74 лв. /увеличение с около 13,8%/. Допълнителните средства, които ще са необходими в резултат на тази мярка при целевите помощи за отопление за 2013 г. са около 74 871 420 лв. при осигурен бюджет 73 117 000 лв., а броят на подпомогнатите за отоплителен сезон 2013-2014 г. ще бъде около 253 560 лица и семейства.

За отоплителен сезон 2012-2013 г. са одобрени 210 711 бр. молби-декларации за отпускане на целева помощ за отопление. Ако едно такова увеличение на ГМД бъде предприето, то за следващия отоплителен сезон ще могат да се подпомогнат още около 42 849 бр. лица и семейства. Допълнителните финансови средства, които ще са необходими са в размер на 1 754 420 лв., т. е. предложението е напълно реалистично и изпълнимо в рамките дори на този бюджет.

Целта на мярката е в обхвата на енергийното подпомагане да попаднат допълнително граждани и семейства, които поради ниските си доходи (пенсионери, хора с увреждания и безработни, самотни родители с деца и пр. изпадат в крайна бедност, плащайки високите цени на енерго и топлоносителите.

Няколко примера как биха се променили диференцираните доходи за достъп до помощта за отопление на най – уязвимите групи подпомагани при увеличение на ГМД на 74 лв.:

- лице на възраст над 75 г., живеещо само, при действащия ГМД получава право на помощ, ако неговият диференциран доход е до 187, 20 лв. (288 на сто от ГМД, т.е. 65 х 288% =187,20 лв.). След увеличението на ГМД този доход би станал 213, 12 лв.
- лице на възраст над 65 години, живеещо само или лице с трайно намалена работоспособност 90 или над 90 на сто сега би получило помощ при доход не по-висок от 178, 62 лв. (274,8 % ГМД), а след увеличението на ГМД този доход би станал 203, 36 лв.
- сам родител с дете придобива право при диференциран доход под 264, 42 лв. , а след увеличението на ГМД - 301, 03 лв.
- двучленно семейство над 70 г. сега се подпомага при диференциран доход до 238, 68 лв., като след увеличението на ГМД този доход би станал 271, 73 лв.
- семейство с две деца и безработни родители, (децата посещават редовно училище) има граница за достъп 391, 56 лв., а след увеличението на ГМД тя ще стане 445,78 лв.

Няма спор, че увеличаването на ГМД води обективно до разширяване обхвата на програмата за подпомагане, тъй като повече хора и домакинства биха удовлетворили подоходния тест и биха получили подкрепа за да платят разходите си за отопление и осветление.

Що се отнася, до все още текущия отоплителен сезон КНСБ счита, че трябва да се осъществят допълнителни компенсаторни плащания към вече изплатените помощи за отопление. Това компенсаторно плащане би следвало да се изчисли като разлика между размера на помощта за отопление, получена вече от правоимащите лица и семейства и сумата получена при увеличен ГМД.

2. За отоплителния сезон 2013-2014 г., който предстои би трябвало според КНСБ да се увеличи и количеството на електроенергия, която служи за определяне размера на целевите енергийни помощи, поне на нивото от 2008 г. - 450 квтч., от които 350 дневна и 100 нощна. В момента помощта покрива 350 квтч. /250 квтч. дневна и 100 квтч. нощна електроенергия/, което на практика не гарантира дори минимална консумация.

(потреблението на ток за два часа дневно на хладилник /без фризер/ е почти 20 киловата, ел. крушка – 50 киловата, ел. печка – 121,2 киловата, обикновен телевизор – 61 киловата, което прави общо месечно потребление, без да включваме отоплението, 252,35 квтч. Само тази граничеща с мизерията консумация на минимален брой домакински уреди, при новите цени натоварва сметките на семействата с допълнителен разход от най – малко 7 до 9 лв.)

3. Прилагането на новия размер на ГМД по отношение на всички програми по Закона за социалното подпомагане и Правилника към него, чрез месечните парични помощи ще облекчи още повече граждани, както в зимния сезон, така изобщо, доколкото ток се потребява целогодишно, а не само през студените месеци, през които действа целевото подпомагане. Необходимите допълнителни средства в този случай ще бъде в размер на 7, 7 – 7,8 млн. лв.

Заедно с всички програми за социално подпомагане (интеграция на деца и лица с увреждания, помощи, средства и добавки по Закона за закрила на детето) общата допълнителна сума, която би следвало да се насочи към оцеляването на населението в създадената ситуация е около 27 млн.лв.



Предложения на КНСБ във връзка с проблемите в българската енергетика

1. Водещи принципи при вземането на решения за цените на електроенергията да бъдат – максимална прозрачност и контрол, реално участие на работодателски, синдикални и граждански организации;

2. Потребителят на електроенергия да заплаща цената, отразяваща разходите за нейното производство, пренос и разпределение. Това, за нас, е базовата /справедлива/ цена. В максимална степен да се ограничи прякото включване в цената на крайния потребител на добавки за

„зелена енергия” и за „кафява енергия” /за стимулиране на когенерацията/, като разликата се компенсира по механизми, определени от държавата. По официални данни на НЕК ЕАД добавките за „зелена енергия” и за „кафява енергия” възлизат на 9,52% от крайната цена за 1 КВТч. eнергия /съответно 7,08% за „зелена енергия” и 2,44% за „кафява енергия”/.

Директното пренасяне във фактурите на двете горепосочени добавки не са единствения начин за изпълнение и остойностяване на разходите, произтичащи от европейските директиви, засягащи зелената енергия и комбинираното производство;

3. Да се преразгледат дългосрочните договори за изкупуване при високи цени на електроенергия, сключени от НЕК с ТЕЦ AEС „Гълъбово” и с „Контур Глобал” с оглед преодоляване на значимите различия между изкупните цени от отделните централи. Цената на микса, по която НЕК продава, е 79,18 лв./МВТч. без ДДС, докато изкупната цена от АЕЦ „Козлодуй” е 42,30 лв., от ТЕЦ „Марица Изток 2” е 66,81 лв., а от ТЕЦ „АEС Гълъбово” – 133,98 лв. Дългосрочните договори с двете централи са търговска тайна, така че посоченото е по неофициална информация. Добавката за т.нар. „невъзстановяеми разходи” за дългосрочните договори изкривява либерализирания пазар и противоречи на принципите на конкуренцията. За нас тази добавка не следва да фигурира във фактурата на потребителя. КНСБ е отпратила питане до Главна дирекция „Енергетика” и Главна дирекция „Конкурентоспособност” на ЕК дали дългосрочните договори на двете централи на високи изкупни цени могат да се окачествят като нерегламентирана държавна помощ. До момента не ни е известно НЕК и ДКЕВР да са изисквали от двете централи преразглеждане на договорите. Припомняме, че според официалните данни на НЕК ЕАД, добавката заема 2,15% от крайната цена за 1 КВТч. енергия. Общо трите добавки съставляват 11,71% от крайната цена за киловатчас енергия.;

4. Да се промени структурата на т.нар. ценови „микс”, по който НЕК продава електроенергия, като се спазва правилото за електроенергия с най-ниска цена при съблюдаване на правилата за техническа експлоатация на електроенергийната система и изкупуване на такова количество ток от евтините централи, което да не доведе до генериране на загуби от тях.

Към момента цената на микса без ДДС е 79,18 лв./МВТч. като вътре са включени цените на следните дружества:
- АЕЦ „Козлодуй” ЕАД – 42,30 лв./МВТч;
- ТЕЦ „Марица Изток 2” ЕАД – 66,81 лв./МВТч.;
- ТЕЦ „Бобов дол” ЕАД – 101,49 лв./МВТч;
- ТЕЦ „Марица 3” АД – 101,87 лв./МВТч;
- ТЕЦ „Варна” ЕАД – 103,97 лв./МВТч;
- „Ей и Ес -3С Марица Изток 1” ЕООД – 133,98 лв./МВТч;
- „Контур Глобал Марица Изток 3” АД – 95,79 лв./ МВТч.

Според МИЕТ и ДКЕВР след промяната на структурата на „микса” ще се постигне понижение на цената на тока с 8 на сто. Тази мярка, обаче, би породила огромни проблеми в две посоки: От една страна „скъпите” централи ще трябва да реализират голяма част от произведената енергия на свободния пазар. На вътрешния пазар това е много трудно, поради силния спад в енергопотреблението, а на външния – също много трудно, тъй като високата такса за пренос по мрежата е направила цената за износ неконкурентна. Допълнително, очакваният спад на производството на тези централи ще се отрази изключително болезнено върху дейността на българските мини, които захранват тези централи. Припомняме, че само в югозападния въглищен басейн работят около 5 000 миньори, чиито работни места ще бъдат закрити. Подобен проблем ще възникне и за ТЕЦ „Марица Изток 2” ЕАД, съответно и за „Мини Марица Изток” ЕАД с над 7 000 заети.

От друга страна включването на цялата енергия, произвеждана от АЕЦ „Козлодуй” ЕАД ще доведе до крупни загуби за централата. В момента тя предоставя 60% от своето производство за изкупуване от НЕК ЕАД /т.нар. регулиран пазар/ на цена от 42,30 лв./МВТч. Другото количество се продава на свободния пазар на цена около 73-74 лв./МВТч.

Очевидно е, че планираната промяна на структурата на микса е възможна само при промяна на такса „пренос”, която се начислява при износа в пълен размер;

5. Намаляване на таксата за пренос за износ на ел.енергия. Определени производители твърдят, че таксата е прекомерно висока и затруднява реализацията на енергия на външните пазари /към момента тя е 34.26 лв/МВТч./. Действително, таксите за пренос в балканските страни варират между 0 и 10 евро/МВТч. Резкият спад на вътрешното потребление на ел.енергия причинява голяма разлика между капацитета на електропроизводствените централи и възможностите за реализация на енергия на вътрешния пазар. Основният начин за преодоляване на проблема е увеличаване на износа, което обаче се възпрепятства в голяма степен от високата такса за пренос. Към момента електропроизводствените дружества могат да получат цена на международните борси между 80 лв. и 100 лв. на мегаватчас. От тях, обаче, се приспадат 34 лв. такса пренос, в резултат на което нашият износ става неконкурентоспособен. При намаляване на таксата, да се покрият икономически обоснованите разходи на НЕК ЕАД и ЕСО ЕАД. Да се извадят трите добавки от размера на таксата, което ще позволи тя да стане около 8 евро на мегаватчас.;

6. Държавата да поеме дълговете по заемите / цесиране на дълга/, взети от НЕК ЕАД основно за инвестициите в „АЕЦ Белене” и ВЕЦ „Цанков камък”. Това би смекчило проблемите на НЕК ЕАД, породени от високата задлъжнялост и би възстановило значима част от доверието в това енергийно дружество;

7. Цените на ел.енергията да се определят след изключително сериозна преценка на контролните органи относно обосноваността на разходите, които се представят като необходими от енергийните дружества и са основание за исканите цени. Контролните органи да извършват строг контрол върху изпълнението на заявените инвестиции. Това означава:

7.1. Преди утвърждаване на цените, ДКЕВР да извършва задължително регулаторен одит на енергийните дружества. Към момента той се извършва веднъж на 5 години, докато нашето предложение е той да бъде ежегоден, защото цените се променят веднъж годишно.

7.2. Проверката на значителните по размер заявени инвестиции да бъде дълбочинна, дори до ниво първични счетоводни документи, за да се прецени доколко заявената инвестиция съответства на реално извършената.

7.3 Членовете на ДКЕВР да се избират от парламента. Създадената парламентарна комисия за контрол върху дейността на ДКЕВР, освен досегашните си контролни функции /които на практика не се осъществяват/ да провежда изслушване на предложените кандидати от парламентарните групи за членове на ДКЕВР. Въвеждане на гражданска квота за членовете на ДКЕВР. Мярката ще спомогне за рязко увеличаване на контрола върху дейността на комисията. Представителите от гражданската квота да преминават задължително обучение, защото участието на „обществени” лица при вземането на решения от Регулатора, ще противоречи на европейските директиви, изискващи компетентност.

8. Да се въведат нови текстове в ЗОП, които да избегнат възможността да се възлагат поръчки без обявяване на тръжни процедури между свързани фирми. Този законов пропуск се използва от ЕРП, а и в други области, свързани с обществените поръчки. На практика няма нарушение на ЗОП, но поръчките се разменят между свързани с компанията-майка фирми;

9. ДКЕВР да задължи ЕРП да преразгледат и да приведат в съответствие с дадената им лицензия, политиката си по отношение на възлагане на голяма част от дейностите си на външни фирми / т. нар. аутсорсване/. Това, според нас, увеличава разходите за дейността и натоварва цената на ел.енергията. Същото предполага рязко ограничаване на тази практика.

image     

Токът може да е с 10% по-евтин, смятат от КНСБ image Снимка: архив Reuters

От КНСБ са предложили на президента Росен Плевнелиев мерки за намаляване на цените на тока с между 8 и 10 на сто.

Президентът на конфедерацията Пламен Димитров посочи, че един от най-ефективните начини за понижението е да се намали таксата за пренос на електроенергия. Точно това е и основната мярка, предложена на държавния глава по-рано днес, заяви Димитров пред журналисти.

Според него високата такса за пренос е основната причина за затрудненията при износа на ток, а същевременно консумацията на вътрешния енергиен пазар намалява.

Втората, предложена от КНСБ мярка, е задълженията на НЕК за “Цанков камък” и АЕЦ “Белене” да бъдат прехвърлени като дълг към бюджета. Димитров обясни, че въпросните задължения, които той описа като "политически решения, довели до ненужен дълг за НЕК", трябва да бъдат изплащани именно от държавата.

"По този начин ще бъде дадена глътка въздух на НЕК, а и на цялата енергийна система в България. Няма как да бъде постигнато намаление на цената на тока за крайните потребители, ако не се премахнат някои от факторите, които й тежат", заяви президентът на КНСБ.

Третата мярка, която от синдикатът предлага на държавния глава, е да бъдат ако не премахнати, то значително намалени добавките, които се слагат допълнително върху сметките на всички потребители.

Димитров посочи, че от КНСБ настояват добавките за зелена и кафява енергия, както и тази за двете американски централи, да бъдат премахнати или да се направи нужното за тяхното драстично намаляване. В тази връзка той припомни, че всеки потребител на електрическа енергия в България месечно плаща близо 12% като добавки.

КНСБ настоява и за увеличение на средствата, които държавата отпуска за енергийни помощи на социално-слабите. Това искане също е било представено на държавния глава Росен Плевнелиев. Димитров посочи, че държавният бюджет за 2013 година трябва да бъде преразгледан и да бъдат отделени средства, които да бъдат пренасочени за енергийни помощи.

"Възможни са известни увеличение на разходната част на бюджета, но според нас промяната в сумите за помощи трябва да бъде увеличена", уточни президентът на КНСБ.

„Бюджетът, който Симеон Дянков състави, изгражда ненужна фискална стабилност, докато народът е гладен. Ще трябва да се бръкне, ако трябва в резервите“, коментира още Димитров.

Пламен Димитров коментира, че не му е предлагано да стане министър на труда и социалната политика в служебен кабинет, но дори и да му бъде предложено, не би се съгласил.

www.dnes.bg/


Тагове:   предложения,


Гласувай:
2



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: aidasv
Категория: Други
Прочетен: 3012419
Постинги: 1607
Коментари: 1245
Гласове: 22779